Protez Kaynaklı Oral Pamukçuk Nasıl Tedavi Edilir?

Protez Kaynaklı Oral PamukçukProtezler eksik dişlerin yerini almak için iyi bir yol olabilir, ancak takan kişiyi bazı sorunlara da maruz bırakabilir. Oral pamukçuk, protezlerde ortaya çıkma olasılığı daha yüksek olan bu tür sorunlardan biridir, ancak bu önlenebilir. Şimdi protezle ilişkili pamukçuğun ne olduğuna ve nasıl önlenebileceğine bir göz atalım.

Protezle İlişkili Oral Pamukçuk Nedir?

Protezle ilişkili stomatit olarak da adlandırılan protezle ilişkili oral pamukçuk, Candida maya türlerinin ve protezlerin aşırı takılması veya yetersiz bakımının neden olduğu bir mantar enfeksiyonudur. Oral kandidiyaz olarak da adlandırılan normal oral pamukçuk ile proteze bağlı oral pamukçuk veya proteze bağlı stomatit arasında bazı önemli farklar vardır. Örneğin, protezle ilişkili stomatite her zaman olmasa da genellikle Candida neden olur ve bir sonraki bölümde daha ayrıntılı olarak ele alacağımız üzere semptomlar biraz farklıdır. Bununla birlikte, bu iki durum, her ikisi de oral pamukçuk türü olarak kabul edilecek kadar benzerdir.

Protezle İlişkili Oral Pamukçuk Belirtileri

Oral kandidiyazisin en belirgin semptomları beyaz lezyonlardır. Beyaz lezyonlar aynı zamanda proteze bağlı oral pamukçuk belirtisidir, ancak ilk olarak ağızda kızarıklık, tahriş ve şişlik meydana gelir. Bu ilk belirtiler her zaman fark edilmez ve aslında protez kullananların %70'i bu duruma sahiptir ve çoğu fark etmez. Daha sonraki belirtiler arasında ağızda veya boğazda ağrı, yutkunurken ağrı veya rahatsızlık ve ağzın köşesinde yaralar veya çatlaklar yer alır.

Protezle İlişkili Oral Pamukçuk Nasıl Tedavi Edilir ve Önlenir

Protezle ilişkili oral pamukçuk veya protez stomatitini tedavi etmenin ve önlemenin ilk ve en önemli yollarından biri bunu tespit etmektir. Genellikle fark edilmediğinden, diş hekimini düzenli olarak ziyaret etmek ve kendinizi protez stomatiti belirtileri açısından kontrol etmek ve ağzınızdaki herhangi bir değişiklik için harekete geçmek önemlidir.

Adından da anlaşılacağı gibi, protez takmak proteze bağlı oral pamukçuk gelişiminde önemli bir faktördür. Protezler, Candida mikrobunun ve diğer mikropların büyümesine yardımcı olan nemli bir ortam yaratır. Şeker ve nişastalarla temas da mikropların büyümesini ve yayılmasını teşvik eder. Tüm bunlar bir araya geldiğinde protezler, özellikle de sık ve özenli bir şekilde temizlenmezlerse, mikrobiyal koloniler için ideal bir ortam haline gelir.

Protezler, özellikle de tam oturmayanlar, diş etlerinde tahrişe neden olabilir ve bu da protez stomatitini daha da kötüleştirebilir. Bu durum, protezler üzerinde büyüyen mantar ve bakterilere, özellikle de deri kırılmışsa, diş etlerini, yanakları veya dili enfekte etmek için erişim noktaları sağlar.

Diğer faktörler de proteze bağlı oral pamukçuk gelişme riskini artırabilir. Bazı faktörler vücudun enfeksiyonla mücadele etme yeteneğini azaltırken, diğer faktörler mikropların çoğalmasını kolaylaştırır. Örneğin, bağışıklık sisteminizi etkileyen veya ağız kuruluğunu artıran alışkanlıklar veya koşullar, Candida ve protez stomatitine neden olan diğer mikroorganizmalarla savaşmayı daha zor hale getirecektir.

Bunu akılda tutarak, aşağıdakiler proteze bağlı ağız pamukçuklarını önlemenize yardımcı olabilir.

• Geceleri protezleri çıkarmak
  • Takma dişleri her gece temizleme solüsyonuna koymak
  • Protez dişlerin her gün yumuşak kıllı bir diş fırçası ile fırçalanması
  • Protez stomatiti belirtilerini tespit etmek ve protezlerinizin düzgün oturduğundan emin olmak için yılda iki kez diş hekimini ziyaret etmek
  • Gerektiğinde protezlerin yeniden takılması
  • Aşırı şeker ve nişastadan kaçınmak ve bol miktarda meyve ve sebze yemek
  • Sigara, elektronik sigara ve tütün ürünlerinden kaçınma
  • Alkol alımının azaltılması

Protez Kaynaklı Oral Pamukçuk Nasıl Tedavi Edilir?

Ağızda pamukçuk belirtileri tespit ederseniz veya protez stomatiti belirtileri olabileceğini düşünüyorsanız, bu durumu tedavi etmek için yapabileceğiniz birçok şey vardır. Protezle ilişkili oral pamukçuğu teşhis ve tedavi etmenin en iyi yolu diş hekiminizi ziyaret etmektir. Diş hekiminiz ağzınızdan sürüntü alabilir ve Candida mikroplarını tespit etmek için sürüntüyü test edebilir. Test, proteze bağlı oral pamukçuk olduğunu gösterirse, diş hekiminiz, özellikle ilerlemişse, durumu tedavi etmek için mantar önleyici ilaç ve diğer önlemleri sağlayabilir.

Genellikle, protezle ilişkili hafif oral pamukçuk vakaları evde tedavi edilebilir. Protezle ilişkili oral pamukçuk belirtilerini erken fark ederseniz, protezlerinizi özenle temizlemek ve geceleri protezlerinizi çıkarmak yardımcı olabilir. Takma dişleriniz tam oturmuyor ve tahrişe neden oluyorsa, yeni bir set almayı düşünün.

Takma dişlerinizi geceleri çıkarıyor ve düzenli olarak temizliyorsanız, ancak yine de proteze bağlı oral pamukçuk belirtileri fark ediyorsanız, mümkün olan en kısa sürede diş hekiminizden randevu almalısınız. Antalya'da yaşıyorsanız ve proteze bağlı ağızda pamukçuktan endişe ediyorsanız veya protezleriniz tam oturmuyorsa, DTG Diş Kliniğinden randevu alın.