Ağız Kanserinde Erken Teşhis Hayati Önem Taşır

Ağız kanseri belirtileriAğız kanseri teşhisi konmuş bir arkadaşınız, akrabanız ya da dostunuz yoksa, bu konuyu bilinçli olarak düşünmemiş olabilirsiniz

Bununla birlikte, bu kanserin teşhisi son on yılda üçte bir oranında artmıştır, rahim ağzı ve testis kanserinin toplamından daha fazla can almaktadır ve son 30 yıldır hayatta kalma oranlarında herhangi bir iyileşme olmamıştır.

Erkeklerde kadınlara oranla iki kat daha yaygındır ve vakaların %78'i 55 yaşın üzerindeki kişilerde görülür.

Ağız Kanseri Nedir?

Ağız kanseri olarak da adlandırılan bu hastalık, baş veya boyundaki çeşitli tümör türleri için kullanılan bir şemsiye terimdir.

Bu tümörler şunları içerir

• Dudaklar
  • Dil
  • Diş etleri
  • Yanakların iç kısmı
  • Tükürük bezleri
  • Damak
  • Burun boşluğu
  • Sinüs

Dilin arka kısmına, bademciklere ve boğazınızın üst kısmı olan yutağa doğru olan tümörler yutak kanseri terimine girerken, gırtlak ve yemek borusunun üst kısmındaki kanserler gırtlak kanseri olarak adlandırılır

Erken Belirtileri

Her yıl 8.000'den fazla kişiye ağız kanseri teşhisi konulmaktadır. Tüm kanserlerde olduğu gibi, erken teşhis ile hayatta kalma oranları önemli ölçüde artmaktadır. Bu özel kanserin erken belirtilerini tespit etmek, hayatta kalma oranını %50'den %90'a çıkarabilir

Dikkat etmeniz gerekenler şunlar

• Boynunuz, ağzınız veya boğazınız rahatsız veya ağrılı hissediyorsa
  • Ağzınızda, çenenizde veya boynunuzda 3 haftadan uzun süredir bir şişlik varsa
  • Yutkunmakta, çiğnemekte veya ağzınızı ya da çenenizi hareket ettirmekte zorlanıyorsanız
  • Diliniz veya ağzınızın diğer bölgeleri uyuşmuşsa
  • Ağzınızdan kan geliyorsa
  • Ağız içinde 3 haftadan uzun süredir ülser veya kırmızı bir yama varsa
  • Sesiniz 6 haftadan uzun süredir kısık
  • Boğaz ağrınız 6 haftadan uzun süredir varsa
  • Boğazınıza bir şey takılmış gibi hissediyorsunuz
  • Aniden dişleriniz sallanıyor veya takma dişleriniz oturmuyor gibi görünüyor

Ağız Kanseri Nedenleri

• Sigara içmek ana neden olarak kabul edilmektedir
  • Aşırı içki içmek riskinizi dörde katlayacaktır. Sigara içmek VE içki içmek riskinizi 30 kat artıracaktır.
  • HPV virüsünün, sigara ve içkinin ötesinde önde gelen neden olacağı tahmin edilmektedir
  • Taze meyve ve sebzeden yoksun bir diyetin de bir faktör olması muhtemeldir

Teşhis

Bu genellikle bir diş hekimi ziyareti yoluyla olur. Semptomların ciddiyetine göre diş hekiminiz sizi aile hekiminize veya yerel hastanenizdeki Baş ve Boyun Servisine yönlendirmelidir.

Tedavi

Erken teşhis, kanserinizin tek başına ameliyatla tedavi edilebileceği anlamına gelebilir. Ancak ameliyata normalde radyoterapi, kemoterapi veya her ikisi de eşlik eder.

Tedavi sonrası düzenli diş hekimi ziyaretleri tavsiye edilir ve tedaviden sonra ağzınızın bakımı konusunda size ayrıntılı tavsiyeler verilecektir.

Ne yazık ki, hem kanser hem de tedavinin neden olduğu geçici/kalıcı yan etkilerle başa çıkmak zor olabilir. Bunlar arasında koku ve tat kaybı, ağız kuruluğu, yutma veya çiğneme güçlüğü ve kilo kaybı yer almaktadır Konuşmanızda, nefes almanızda veya görünüşünüzde de değişiklikler olabilir.