Ağız Kuruluğu: Sebepler ve Tedavi Yöntemleri

Ağız KuruluğuGenel nüfusun yaklaşık %10'u ve yaşlı insanların %25'i ağız kuruluğu (ağızda yeterli tükürük olmaması) yaşamaktadır. Ağız kuruluğu, kendi başına bir durum olmaktan ziyade altta yatan bir sorunun belirtisidir.

Reçeteli ilaçlar, tıbbi tedaviler ve Sjogren sendromu gibi bazı otoimmün hastalıklar da dahil olmak üzere bir dizi şey sürekli ağız kuruluğuna neden olabilir.

Tedavi, ağzı nemlendirmeye yardımcı olan ürünleri içerir. Ağız kuruluğu hissine kserostomi de denir.

Tükürük Bezleri

Tükürük bezleri ağız ve boğaz çevresinde bulunur. Bu bezler, tükürük kanalları adı verilen küçük kanallar boyunca ağza pompalanan tükürüğü üretir. Tükürük bezleri şunları içerir:

Parotis - yanakta kulağın önü ile son diş arasında bulunur.
Submandibular - çenenin (mandibula) her iki yanında dilin altında bulunur.
Sublingual - ağız tabanında bulunur.
Minör tükürük bezleri - iç yanaklar ve boğaz dahil olmak üzere ağız çevresinde çeşitli yerlerde bulunur.

Düzenli bir tükürük akışı ağzı her zaman nemli tutar. Yiyecekleri çiğnemek ve yutmak tükürük akışını artırır. Sadece iştah açıcı yiyeceklere bakmak ve bunları düşünmek de tükürük akışının artmasına neden olabilir.

Tükürüğün Koruyucu Rolü

Ağız kuruluğu diş çürümesi ve diğer ağız hastalıkları riskini önemli ölçüde artırır. Yeterli tükürüğe sahip olmak ağzınızı sağlıklı tutar:

• Çürümeye neden olan bakterilere doğrudan saldırabilen bileşenlere sahiptir
  • Mantar önleyici özelliklere sahiptir
  • Virüsleri yok etmeye yardımcı olur
  • Plaktaki bakteriler tarafından üretilen zararlı asitleri nötralize eder
  • Diş çürüğünün neden olduğu hasarı önlemek ve iyileştirmek için önemli olan kalsiyum ve fosfat içerir
  • Yiyecekleri nemlendirerek rahatça yutmanızı sağlar
  • Konuşurken belirli seslerin oluşmasına yardımcı olur
  • Ağız içindeki hissi artırır ve yiyecek dokusunun, tadının ve ayrıca bir sorun varsa acının deneyimlenmesini sağlar.

Ağız Kuruluğu Belirtileri

Ağız kuruluğu belirtileri şunları içerebilir:

• Kalın veya lifli tükürük hissi
  • Kaba, kuru bir dil
  • Dilin ağzın çatısına yapışma eğilimi göstermesi veya dudakların ve yanakların diş etlerine yapışma eğilimi göstermesi
  • Çiğneme veya yutma sorunları (özellikle bisküvi gibi kuru gıdalar)
  • Ağız kokusu
  • Ağız ülserleri
  • Kuru ve çatlamış dudaklar
  • Oral pamukçuk enfeksiyonlarına yatkınlık
  • Yüksek diş çürüğü oranı
  • Ağızda dikenli, yanma hissi
  • Tükürük, diş eti dokuları ile protezin akrilik tabanı arasında emiş oluşturmaya yardımcı olduğu için gevşek akrilik (metal olmayan) protezler.

Vücudun Diğer Bölgelerindeki Belirtileri

Nedenine bağlı olarak ağız kuruluğu, aşağıdakiler de dahil olmak üzere ağız dışındaki semptomlarla ilişkili olabilir:

• Kuru ve kaşıntılı gözler
  • Burun veya boğaz kuruluğu
  • Sık öksürme
  • Koku alma duyusunda azalma
  • Kabızlık
  • Eklem ağrıları veya sertliği
  • Genel olarak kendini iyi hissetmeme
  • Kesintiye uğramış veya düşük kaliteli uyku
  • Açıklanamayan kilo kaybı
  • Kadınlarda sık sık vajinal pamukçuk enfeksiyonu.

Bu sorunlardan bazılarını yaşıyorsanız, bunlara neyin neden olabileceğini araştırabilmesi için doktorunuzla konuşun.

Ağız Kuruluğu ve Diş Çürümesi

Ağız Kuruluğu 2Kötü ağız hijyeni (dişlerinizi her gün fırçalamamak ve diş ipi kullanmamak) ve şekerli beslenme diş çürümesine neden olma eğilimindedir. Tükürüğün korumasından yoksun oldukları için, ağız kuruluğu olan kişilerin diş çürümesine yakalanma olasılığı daha yüksektir ve diş eti çizgisi (diş kökü yüzeyi) boyunca çürümeye daha yatkındırlar.

Minenin (dişin dış tabakası) aksine, dentin (dişin iç tabakası) asitlere karşı daha az dirençlidir ve özellikle onu koruyacak yeterli tükürük olmadan hızla çürüyebilir. Ağız kuruluğu olan kişilerde, normalde dilin altından üretilen tükürük tarafından iyi korunan alt ön dişlerde de çürük gelişebilir.

Ağız kuruluğu olan kişiler çürümeye daha yatkın olsalar da, doğru beslenme ve yaşam tarzı ile bu durum önlenebilir. Uygun bir florürlü diş macunu ile dişlerin iyice temizlenmesi son derece önemlidir.

Ağız Kuruluğunun Nedenleri

Bazıları kısa süreli, bazıları uzun süreli olmak üzere birçok farklı durum tükürük üretimini bozabilir. Bu durumlar şunları içerebilir:

Uyuşturucu ve ilaçlar - hem yasal hem de yasadışı yaklaşık 600 uyuşturucu ve ilacın ağız kuruluğuna neden olduğu bilinmektedir. Bunlar arasında antihistaminikler, yüksek tansiyon ilaçları, sakinleştiriciler, dekonjestanlar, analjezikler (ağrı kesiciler), antidepresanlar ve kokain gibi yasadışı ilaçlar yer almaktadır.
Enfeksiyon - tükürük bezlerinin bakteriyel veya viral enfeksiyonu (kabakulak gibi) iltihaplanmaya neden olabilir ve tükürük üretimini kısıtlayabilir.
Sjogren sendromu - esas olarak gözleri ve tükürük bezlerini etkileyen yaygın bir otoimmün hastalıktır, ancak ter bezlerini de etkileyebilir.
Tükürük kanalı tıkanıklıkları - örneğin, tükürük minerallerinden yapılmış küçük taşlar tükürük kanallarına yerleşebilir ve tükürük akışını kısıtlayabilir.
Bazı tıbbi durumlar - AIDS, amiloidoz, serebral palsi, diyabet, Parkinson hastalığı, primer biliyer siroz ve lupus dahil.
Sinir sorunları - tükürük bezlerinin işlevi yüz sinirleri tarafından kontrol edilir. Örneğin bu sinirlerin yaralanması, hastalanması veya cerrahi hasar görmesi tükürük üretimini azaltabilir.
Kemoterapi veya radyoterapi (baş veya boyuna yönelikse) gibi bazı kanser tedavileri tükürük bezlerinin tükürük üretme kabiliyetini geçici olarak azaltabilir.
Diğer nedenler - örneğin sürekli burun tıkanıklığı veya sinüs tıkanıklığı durumunda çoğunlukla ağızdan nefes alma eğilimi veya hamilelik veya menopozdan kaynaklanan hormon değişiklikleri dahil.
Dehidrasyon - yeterince sıvı almamak tükürüğün kalınlaşmasına ve ağız kuruluğuna neden olabilir. Dehidrasyonun diğer nedenleri arasında kan kaybı, kronik ishal veya böbrek yetmezliği gibi tıbbi durumlar yer alır.

Ağız Kuruluğunun Teşhisi

Ağız kuruluğunun teşhisi şunları içerebilir:

Ağız ve dişlerin muayenesi - iç yanaklar nemli ve parlak yerine kuru ve pürüzlü görünür. Diş hekiminiz diş çürüğü olup olmadığını kontrol edebilir.
Tükürük testleri - örneğin, tipik bir tükürük testi alt dudağı açıp kurulamayı içerir. Normalde tükürüğün yarım dakika içinde alt dudağı yeniden nemlendirmesi gerekir.
Tıbbi geçmişin gözden geçirilmesi - ağzınızı kurutuyor olabilecek durumları veya ilaçları kontrol etmek için.
Belirtilerinizin gözden geçirilmesi.

Ağız Kuruluğunun Tedavisi

Tedavi nedene bağlıdır, ancak şunları içerebilir:

İlaçlarda değişiklik - yan etki olarak ağız kuruluğuna neden olan bir ilaç kullanıyorsanız, reçeteyi yazan doktor dozu değiştirebilir veya farklı bir şey reçete edebilir.
Tükürük ikameleri - doktorunuz veya diş hekiminiz yapay bir tükürük ikamesi reçete edebilir. Kesinlikle belirtildiği şekilde kullanın.
Ağız kuruluğu ürünleri - bu ürünler ağız kuruluğunuzu tedavi etmeye yardımcı olabilecek kayganlaştırıcılar gibi bileşenler içerir. Ürün yelpazesi diş macunu, gargara, sakızlar ve topikal jelleri içerir. Öneriler için diş hekiminizle konuşun.
Diş ürünleri - bu ürünler diş çürümesini önlemeye yardımcı olmak için yüksek florür veya kalsiyum içerebilir. Öneriler için diş hekiminizle konuşun.
Antibiyotikler ve mantar önleyici ilaçlar - bir enfeksiyonu tedavi etmek için kullanılabilir.
Ameliyat - taş gibi tükürük bezi tıkanıklıkları genellikle küçük bir ameliyatla tedavi edilir.
Gerekirse diğer tedaviler - Sjogren sendromu veya diyabet gibi altta yatan herhangi bir durumun uygun tıbbi tedaviye ihtiyacı vardır.

Ağız Kuruluğu ile Yaşamak için İpuçları

Doktorunuz ve diş hekiminiz size rehberlik edecektir, ancak diyetiniz için genel öneriler şunlardır:

• Ağız kuruluğunu artıran veya tahriş eden her türlü maddeden kaçının. Bunlara sigara, alkol, kafeinli içecekler ve baharatlı yiyecekler dahildir.
  • Tükürük akışını uyarmak için çiğnenebilir yiyecekler yiyin.
  • Yutmadan önce yiyecekleri iyice çiğneyin.
  • Günlük diyetinize sulu gıdaları dahil edin.
  • Kraker veya patates cipsi gibi ağzı yaralayabilecek gevrek yiyeceklerden kaçının.
  • Şekerli yiyecek ve içeceklerden kaçının.
  • Alkolsüz içecekler, enerji içecekleri, spor içecekleri, likörler, turunçgiller ve meyve suları gibi asitli yiyecek ve içeceklerden kaçının. Bu içecekler diş minesine zarar verir ve ayrıca şeker oranı yüksek olabilir.
  • Şekerlemelerden (özellikle meyve aromalı ve ekşi şekerlemeler) ve alkol içeren gargaralardan kaçının, çünkü bu ürünler ağız kuruluğunu şiddetlendirme eğilimindedir.
  • Tükürük akışını teşvik etmek için öğün aralarında şekersiz sakız çiğneyin.
  • Bol miktarda su için, ancak tükürüğü yıkayabileceği için yavaşça yudumlamaktan kaçının. Bir içecek şişesi taşımak yardımcı olabilir.
  • Sınırlandırılacak veya kaçınılacak yiyecek ve içeceklerin tam listesi de dahil olmak üzere diğer diyet önerileri için diş hekiminize danışın.

Ağız Kuruluğu için Kişisel Bakım Önerileri

Doktorunuz ve diş hekiminiz size rehberlik edecektir, ancak genel kişisel bakım önerileri şunlardır:

• Dişlerinizi günde en az iki kez fırçalayın ve günde bir kez diş ipi veya diş arası fırçası kullanın.
  • Diş macunu gibi florür içeren ürünleri düzenli olarak kullanın. Diş hekiminize ağız kuruluğu için hangilerinin en iyi olduğunu sorun.
  • Kuru dudakları vazelin veya lanolin gibi başka bir yağlı merhemle tedavi edin.
  • Geceleri yatak odanızda kullanılan bir hava nemlendirici yardımcı olabilir.
  • Takma diş kullanıyorsanız diş hekiminizden daha fazla bilgi isteyin - yapışkan diş ürünleri önerilebilir.
  • Uyurken kısmi veya tam protezleri çıkarın.
  • Diş hekiminizi her 6 ila 12 ayda bir kontrol, diş temizliği ve gerekirse tedavi için ziyaret edin. Diş çürümesi riskiniz daha yüksekse daha sık ziyaret etmeniz gerekebilir.
  • İlacınızın suçu olsa bile ilaçlarınızı almaya devam edin. Doktorunuz ilacınızı değiştiremeyebilir veya dozunu değiştiremeyebilir. Doktorunuzla konuşmadan ilacınızı almayı bırakmayın.