Yüksek tansiyon ve ağız sağlığı

Yüksek tansiyon ve ağız sağlığıYüksek tansiyon ne anlama gelir?

Kan basıncı iki ölçümden oluşur. Sistolik kan basıncı, kalbiniz atarken kanınızın atardamarlarınıza ne kadar güç uyguladığıdır. Diyastolik kan basıncı ise kalbiniz dinlenirken kanınızın atardamarlarınıza ne kadar güç uyguladığıdır. Atardamarlarınız dar olduğundan, çok fazla kuvvet onlara kolayca zarar verebilir ve bu da felç veya kalp hastalığı gibi komplikasyonlara neden olabilir.

Size yüksek tansiyon teşhisi konduysa, doktorunuzun diyet ve egzersiz önerilerine uymalı ve sigara içmekten kaçınmalısınız. Diyabetiniz varsa, şeker tüketiminize ve insülin seviyenize özellikle dikkat etmelisiniz, çünkü diyabet yüksek tansiyon geliştirme riskinizi artırabilir.

Yüksek tansiyonun ağız sağlığıyla ne ilgisi var?

Amerikan Kalp Derneği'nin Hypertension dergisinde 2018 yılında yapılan bir araştırmaya göre, yüksek tansiyon tedavisi gören kişilerin ağız sağlıkları da iyiyse hipertansiyon ilaçlarından faydalanma olasılıkları daha yüksektir. Araştırmacılar, sağlıklı diş etlerine sahip kişilerin, halihazırda diş eti hastalığı teşhisi konmuş olanlara kıyasla ilaçlarına daha iyi yanıt verdiğini tespit etti. Aslında, diş eti hastalığı olanların sağlıklı kan basıncı aralığına ulaşma olasılığı %20 daha azdı.

Araştırma henüz ilk aşamalarında olsa da, doktorlar ve araştırmacılar bu bulguların ağız ve kalpteki iltihabi durumlar arasındaki potansiyel bağlantıyı desteklediğini belirtiyor.

Diş hekimim bana yardımcı olabilir mi?

Kesinlikle! İnsan vücudu birbirine çok bağlı olduğu için, diş hekiminiz sağlığınızla ilgili bir sorun olduğunu ilk fark eden kişilerden biri olabilir. Ağız kokusu, ağız yaraları ve diş eti kanaması daha ciddi bir durumun işareti olabilir. Bu gelişmeler mutlaka yüksek tansiyon anlamına gelmese de, başka sorunların belirtileri olabilir.

Bir şeylerin yanlış gittiğini fark ederseniz, diş hekiminizden yardım isteyin. Ayrıca düzenli kontroller için diş hekiminizi ziyaret ettiğinizden ve her gün dişlerinizi fırçalayıp diş ipi kullandığınızdan emin olun.

Yüksek tansiyonu nasıl önleyebilirim?

• Sigara içmeyin. Tütün kullanımı kan damarlarınızın daralmasına neden olarak kalbi daha hızlı pompalamaya zorlar ve bu da yüksek tansiyona yol açar.
  • Kilonuza dikkat edin. Aşırı kilolu veya obezseniz yüksek tansiyon geliştirme olasılığınız daha yüksektir.
  • Egzersiz yapın. Koltukta oturmak ve hareketsiz kalmak hipertansiyon riskinizi artırır.
  • Tuzlu ve yağlı yiyecekleri sınırlayın. Tuz veya yağ oranı yüksek bir diyet yüksek tansiyona katkıda bulunabilir.