Diş Eti Hastalığının Önemi ve Tedavi Yöntemleri

Diş Eti Hastalıklarının Önlenmesi ve TedavisiDiş eti hastalığı, zamanında tedavi edilmediği takdirde daha ileri bir form olan periodontal hastalığa dönüşebilen ağrılı bir diş eti iltihabıdır. Ağzımızdaki mikroplar nedeniyle bağışıklık sistemimiz plaktan kurtulmaya çalışır, bu da iltihaplanma tepkisine ve dişlerin etrafında şişlik ve kızarıklığa neden olur. Sağlıklı diş etlerini koruyarak diş eti hastalığını tamamen önlemek her zaman daha iyi bir seçenektir.

Periodontal Hastalık Nedir?

Diş eti hastalığının ileri aşamasına periodontitis denir ve diş kökünü örten diş eti çizgisini, dişi köke bağlayan lifleri, dokuları ve kemiği etkiler. Diş eti hastalığının belirtileri arasında şişmiş diş etleri ve dişlerin etrafındaki sızdırmazlığın tehlikeye girerek dişler ve diş etleri arasında boşlukların oluşması yer alır. 'Periodontal cepler' olarak bilinen bu boşluklar, içlerinde sıkışıp kalan bakteriler için bir üreme alanı haline gelir. Bu ceplere bakılmazsa, kemiği bile etkileyerek daha da fazla hasara yol açar. Şeker hastalığı olan veya sigara içen kişilerde diş eti hastalığı gelişme olasılığı daha yüksek olabilir, ancak aynı şekilde kötü ağız hijyeni alışkanlıkları da büyük rol oynar.

Diş Eti Sağlığının Genel Ağız Sağlığına Etkileri

İyi bir ağız sağlığı ile genel sağlığınız arasındaki bağlantı uzun zamandır kurulmuştur. Diş eti hastalığı gibi ağız sağlığı sorunlarınız varsa, ağzınızda vücudunuzun geri kalanına yayılabilecek fazla miktarda bakteri var demektir. Benzer şekilde, diyabet gibi herhangi bir kronik rahatsızlığınız varsa, diş eti hastalığına karşı daha savunmasızsınız demektir. Ne yazık ki, zararlı olmasına rağmen birçok kişi çok geç olana kadar diş eti hastalığına sahip olduğunu fark etmez ve gevşek dişler, kırmızı ve ağrılı diş etleri gibi fiziksel sorunlar yaşamaya başlar. Diş eti hastalığı gibi ihmal edilen ağız sorunları romatoid artrit, kalp hastalığı inme ve hamilelik sırasında komplikasyon gibi diğer ciddi sağlık sorunlarını tetikleyebilir, bu nedenle ağız sağlığınıza dikkat etmeniz çok önemlidir.

Periodontist Kimdir?

Periodontal hastalıkların teşhisi, önlenmesi ve tedavisi konusunda uzmanlaşmış bir diş hekimi periodontisttir. Ayrıca dental implant yerleştirme konusunda da uzmandırlar. Bir diş hekimi veya diş hijyenisti diş eti hastalığının ilk veya erken aşamalarında tedavi uygulayabilir ancak hastalık şiddetli veya karmaşık olduğunda diş etlerini, çene kemiklerini ve dişlerinizi destekleyen bağları nasıl tedavi edeceklerini bildikleri için bir periodontistin özel bakımına ihtiyaç duyulacaktır.

Diş Eti Hastalığı Nedir?

Temel olarak diş eti hastalığı, ağzınızda, dişlerinizin ve diş etlerinizin çevresinde aşırı bakteri üremesi ve plak oluşması sonucu diş etlerinde meydana gelen ağrılı bir iltihaplanmadır. Ağızda belirli bir miktarda bakteri bulunması normaldir, ancak dişlerinizi fırçaladığınızda, düzenli diş kontrolüne gittiğinizde veya profesyonel bir temizliğe gittiğinizde olduğu gibi kontrol altında tutulmazsa, bakteriler tartar oluşturabilir ve daha sonra plağa dönüşür. Bu da bakterilerin yaşaması, çoğalması ve diş eti hastalığına neden olması için mükemmel bir ortam yaratır. Zamanında tespit edilirse, diş kaybı gibi kalıcı hasarlara yol açmadan önce diş eti hastalığını tedavi etmek mümkündür.

Gingivitis - Çoğu yetişkinin bir noktada yaşayabileceği en yaygın diş eti hastalığı şeklidir. Belirtileri arasında iltihaplanma, renk değişikliği ve piyan bulunur veya viral, bakteriyel veya mantar enfeksiyonlarının neden olduğu gingivitis lezyonları oluşabilir. Ağız kokusuna ve hatta alerjik reaksiyonlara neden olur. Erken belirtiler arasında hassas ve/veya kolay kanayan diş etleri, şişmiş veya kabarık diş etleri ve koyu mor veya parlak ya da koyu kırmızı diş etleri sayılabilir.

Periodontitis - Gingivitis tedavi edilmediğinde diş kökü kaplamasını, lifleri, dokuları ve kemiği etkileyen periodontitise dönüşür. Hastalık diş etinin sızdırmazlığına da zarar vererek bakterilerin hapsolduğu ceplere yol açtığı için bu durum diş kaybıyla sonuçlanabilir. Bu aşamada, bu hastalığın ağız sağlığınız ve genel sağlığınız üzerindeki olumsuz etkilerini durdurmaya çalışmak için özel bakım ve tedavi gerekecektir.

Diş Eti Hastalıkları ve Sistemik Sağlık Sorunları Arasındaki Bağlantı

Çalışmalar devam etmektedir ancak diş eti hastalığının vücudun bir veya daha fazla sistemini etkilediğine dair bir bağlantı kurulmuştur. Periodontitis, vücuda yayılabilen ve solunum yolu hastalıkları, koroner arter hastalığı, felç ve romatoid artrite neden olabilen potansiyel bir enfeksiyon kaynağıdır.

Diş Eti Hastalığı için Önleyici Tedbirler

Bu nedenle diş eti hastalıklarının önlenmesi ve tedavisi çok önemlidir. Önleyici tedbirlerin benimsenmesi, iyi ağız sağlığının korunması ve daha ileri sağlık komplikasyonlarının potansiyelinin en aza indirilmesi için uzun bir yol kat edecektir. Diş eti hastalıkları iyi bir ağız bakımı ve düzenli diş kontrolleri ile önlenebilir. Hem sabahları hem de akşamları uygun bir günlük diş bakımı rutini şarttır, böylece birikimi önlemek için plağı günlük olarak temizleyebilirsiniz.

Dişlerinizi günde iki kez fırçalayın ve zarar vermemek için nazik davranırken diş eti çizgisini de iyice temizlediğinizden emin olun. Florürlü diş macunu ile yumuşak ila orta kıllı bir fırça kullanın ve dişlerin arasına sıkışmış yiyeceklerden tamamen kurtulmak için günde en az bir kez diş ipi kullanın. Diş eti hastalıklarına ve ağız kokusuna karşı daha fazla koruma sağlamak için arada bir antibakteriyel gargara kullanın.

Sigara içiyorsanız, sigara ağız kuruluğuna yol açabileceğinden ağız hijyeni alışkanlıklarınıza ekstra özen göstermelisiniz. Diyabetiniz varsa, o zaman da ekstra dikkatli olmalı ve iyi diş bakımı alışkanlıklarını atlamamalısınız. Dişlerinizi güçlü ve sağlıklı tutmaya yardımcı olacak bir diyetle beslenmeniz mümkün olduğunca tavsiye edilir, böylece dişleriniz içeriden de beslenmiş olur.

Yılda en az iki kez diş muayenesi yaptırmanın önemi yeterince vurgulanamaz. Diş hijyenistiniz olası semptomları erkenden tespit edebilecek ve gerekli önlemleri alabilecektir. Ayrıca ağzınızı ve dişlerinizi temiz ve sağlıklı tutmak için gerektiğinde derinlemesine temizlik yapacaktır. Diş teli veya protez kullanıyorsanız bunları her zaman temiz tuttuğunuzdan emin olun.

Periodontolojide Tedavi Yaklaşımları

Erken aşamalarda tespit edilirse, diş eti hastalığının ilerlemesini önlemek için derinlemesine temizlik veya kök planlaması şimdiye kadarki en iyi tedavilerdir. Ayrıca iyileşmeye yardımcı olması için bir süre antibiyotik, jel veya krem kullanmanız gerekebilir. Ancak zamanında tedavi edilmez ve ilerlerse o zaman tedavisi yoktur ancak kontrol altında tutabilecek tedaviler vardır. Diş eti grefti, diş taşı temizliği, periodontal plastik cerrahi, lazer tedavisi ve diş implantları seçeneklerden bazılarıdır.

Diş eti hastalığı tedavileri için tanınmış bir diş hekimi deneyimli periodontistler arıyorsanız, DTG Diş Kliniği Antalya 'da en iyi seçeneklerden biridir.

Diş eti hastalığını veya daha agresif formu olan periodontal hastalığı önlemenin tek yolu dişlerinize iyi bakmaktır. Dişlerinize bakma ve diş eti hastalığını önleme veya tedavi etme konusunda size yardımcı olacak bir diş hekimi arıyorsanız, bizimle iletişime geçebilirsiniz.